7 błędów przy tworzeniu logo

7 błędów przy tworzeniu logo

Startujesz z firmą, a może tworzysz nową stronę internetową? Własne logo jest kluczowe dla utrzymania spójnego wizerunku. Poznaj powszechne błędy w projektowaniu, które mogą znacznie utrudnić początek działalności.

1. Zlekceważenie logo

Pierwszym i najbardziej oczywistym błędem jest nie przywiązanie żadnej uwagi do znaku graficznego. Mózg myśli i ocenia obrazowo. Wystarczy jedno spojrzenie na logo, aby zbudować pierwsze skojarzenia. Wtedy odbiorca jest już na dobrej drodze do zapamiętania marki i zaufania jej autorom. 

Nie robiąc logo tracisz okazję do wyróżnienia się na tle konkurencji oraz do łatwego pozyskania odbiorców.  Wyobraź sobie butelkę Coca-Coli bez słynnego, białego napisu na czerwonym tle. Podobnie jest w przypadku nowej strony internetowej – bez logotypu jest ona tylko kolejną witryną, która nie daje powodu ani sposobu, by ją zapamiętać.  

Teraz pewnie zastanawiasz się – skoro to takie ważne, to jak zrobić dobre logo?

Opcji jest kilka:

  • Możesz stworzyć projekt samemu w darmowym programie graficznym. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, odsyłam do poradnika o tym, jak krok po kroku stworzyć własne logo za darmo. Takie logo nie będzie się jednak nadawało do identyfikacji wizualnej firmy, może być tylko dodatkiem graficznym do strony internetowej.
  • Jeżeli grafika komputerowa Ci nie straszna – warto sięgnąć po program do tworzenia projektów w wektorach (np. Inkscape, który jest oparty na licencji open source). Logotyp w takim formacie będzie można dowolnie skalować bez utraty jakości, a na dodatek będzie oryginalny.
  • Jeśli nie masz pomysłu na własne logo, możesz zlecić pracę grafikowi. Zalecam tę opcję szczególnie wtedy, gdy znak nie tylko ma widnieć na stronie internetowej, ale ma też być częścią identyfikacji firmy.

Pułapki podczas korzystania z darmowych gotowych grafik

2. Próba szerszego wykorzystania grafiki rastrowej (pikselowej)

Podczas pobierania darmowej ikony zwróć uwagę na format pliku. Dużo witryn oferuje tylko grafikę rastrową (najczęściej rozszerzenie png). Jeżeli planujesz użyć jej tylko do nagłówka strony, to wszystko powinno być w porządku.

Problem się zaczyna, kiedy dane logo musi się pojawić na większym banerze, a tym bardziej, gdy będziesz chciał je wydrukować. Format rastrowy ma to do siebie, że skalowanie znaku będzie znacznie pogarszało jego jakość – a przecież nikt nie chce, żeby jego znak rozpoznawczy był rozpikselowany. Żeby temu zapobiec, należy zaopatrzyć się w pliki w formacie wektorowym (przykładowo, iconfinder.com oferuje grafiki w formacie svg).

Yug, modifications by 3247, CC BY-SA 2.5 , via Wikimedia Commons

3. Korzystanie z gotowych symboli bez sprawdzenia licencji

Na początku chciałbym zaznaczyć, że grafiki udostępnionej do publicznego użytku nie można zastrzec. Dlatego gotowe logo nie nadaje się jako znak firmowy.

Jeżeli planujesz prowadzić bloga wystarczy, że grafika będzie dostępna za darmo (i oznaczysz jej autora, jeśli to potrzebne). Sytuacja wygląda inaczej, gdy Twoja strona będzie promować jakiś Twój produkt albo usługę, na której będziesz zarabiał. Darmowa licencja nie zawsze oznacza pozwolenia do komercyjnego użytku. Dlatego warto zawsze czytać regulamin przed użyciem grafiki.

Przykład części regulaminu zezwalającego na komercyjny użytek darmowych ikon z edytora canva.com.

Na co zwracać uwagę w trakcie projektowania logo w wektorach?

4. Zbyt duża inspiracja

Kiedy wpadniesz na świetny pomysł na grafikę, przed jej zaprojektowaniem warto zrobić research. Być może ktoś umieścił podobny znak na swojej stronie lub, co gorsza, zastrzegł go prawnie. Taki plagiat może być bardzo kosztowny, szczególnie, kiedy zostanie zostanie wykryty jakiś czas po uruchomieniu witryny. Wtedy do kosztów prawnych dochodzi konieczność zmiany wizerunku, co może skutkować w stracie odbiorców.

5. Logo przepełnione symbolami

Tak jak pisałem w pierwszym punkcie, dobre logo ma dużą moc do pozostania w pamięci odbiorcy. To wynika z prostoty przekazu symbolu. Przeciętny czytelnik na obejrzenie znaku poświęci sekundę i przewinie stronę dalej. Logo wywoła u niego pierwsze skojarzenia, jednak nie ma tutaj miejsca na głęboką interpretację. Dlatego grafika odzwierciedlająca mnóstwo pomysłów może szybko stać się nieczytelna. 

Dodatkowo, ostatnio, w dobie informacji atakujących nas z każdej strony, widoczny jest trend masowego upraszczania logotypów wśród znanych marek. Takie grafiki cały czas zachowują swój przekaz, a kompaktowa forma pozwala na większą różnorodność w ich umieszczaniu. Tutaj znajdziesz więcej porad o tworzeniu logo.

Czego się wystrzegać, zamawiając logo u grafika?

6. Konkurs graficzny

Na początku wybór spośród mnóstwa propozycji może wydawać się bardzo kuszący. Głównym problemem takiej formy zakupu jest losowość oraz brak personalizacji zamówienia. Graficy nie są w stanie w pełni dopasować się do potrzeb na podstawie kilku zdań w opisie zlecenia. Dodatkowo, każdy grafik może wysyłać swoje prace niezależnie od jego umiejętności, więc duża ilość propozycji może być po prostu nieciekawa.

Wykonane zlecenia trzeba oczywiście opłacić, a cena jest przeważnie zbliżona do zakupu indywidualnego logo u profesjonalnego grafika.

7. Szybko i tanio

Wykonanie dobrego logo zajmuje trochę czasu. Trzeba zrobić odpowiedni research, wpaść na pomysł, jak zamknąć ideę firmy w prostym obrazie, odpowiednio doszlifować swój projekt oraz przygotować księgę znaku. Grafik oferujący ekspresowy projekt albo wykona go na kolanie, albo skorzysta z gotowców. Druga opcja może być szczególnie niebezpieczna, ponieważ może dodatkowo narazić Cię na plagiat.

Piotr Jacuński

Piotr Jacuński Copywriter z agencji Owocni.pl. Poza pisaniem tekstów zajmuje się matematyką i analizą danych.