Jak napisać artykuł? Krok po kroku

Jak napisać artykuł? Krok po kroku

Artykuły to podstawowy element każdego bloga. Nie jest to sprawa trudna, jednak często bywa czasochłonna. W dzisiejszym wpisie, przedstawię Ci kilka prostych kroków, które usprawnią Twoją pracę, zaoszczędzą czas i zyskają nowych czytelników.

1. Wybierz temat, który chcesz opisać na stwojej stronie internetowej

Aby napisać artykuł na stronę internetową najpierw musimy wiedzieć o czym chcemy napisać. Sytuacja wydaje się banalna, jednak każdy piszący artykuły o tym wie, że pisząc nagle okazuje się, że zmieniamy temat. Planowaliśmy opisać jedno a w między czasie wpadł kolejny pomysł do głowy i opisaliśmy drugie. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem pisania, warto spisać sobie w 2-3 zdaniach dokładną myśl, którą chcemy przekazać czytelnikowi.

2. Sprawdź swój artykuł

Każdy popełnia błędy. Większe lub mniejsze ale popełnia. Dlatego przed opublikowaniem, sprawdź swój wpis ponownie. Na myśli mam nie tylko pod względem ortograficznym ale głównie treściowym. O ile błędy ortograficzne są dosyć łatwe do wyłapania, tak interpunkcyjne mogą być już trudniejsze. Identyczna sytuacja występuje w przypadku tak zwanych literówek, czyli przypadkowego, nieprawidłowego napisania wyrazu w którym kolejność liter jest zamieniona np. bdanie zamiast dbanie.  Poza tym faktem, gdy sami pisaliśmy artykuł, to nam może się wydawać bardzo przejrzysty i zrozumiały jednak drugiej osobie, która nie jest zaznajomiona z tematem, może się wydawać zupełnie odwrotnie. Z tego powodu, w miarę możliwość warto dać drugiej osobie artykuł do sprawdzenia. Przykładowo, gdy piszesz na tematy techniczne, to bardzo dobrym pomysłem jest przekazanie do sprawdzenia artykułu osobie, która nie jest z tematami technicznymi zbyt zaznajomiona. Jeżeli zrozumiała, gratulacje! Opisanie technicznych niuansów tak, aby wszystko było zrozumiałe wcale nie jest łatwe.

3. Pamiętaj o pozycjonowaniu

Jeżeli prowadzisz bloga, to z dużą pewnością chcesz być czytany, posiadać swoich fanów czy konstruktywnych komentatorów. Dlatego pamiętaj o pozycjonowaniu. Nie pozwól, aby artykuły na które poświęciłeś swój cenny czas, przepadły w ciemnych czeluściach internetu. WordPress do tego celu posiada doskonałą wtyczkę o nazwie Yoast SEO.

4. Sam tekst to za mało

Nawet najbardziej genialny tekst, może zostać zepsuty. Jak? Chociażby poprzez użycie nieczytelnej, małej czcionki czy zbyt małej interlinii. Wygląd ma znaczenie. Jeżeli zastosowana czcionka, będzie utrudniała czytanie, to czytelnik może i dokończy obecny artykuł, ale będzie unikał czytania kolejnego na Twojej stronie www.

Bardzo dobrym pomysłem, jest dodanie obrazka wyróżniającego. Gdy wpisów będzie więcej, to w układzie kafelkowym z miniaturką obrazka czytelnikowi będzie się znacznie łatwiej odnaleźć. Podczas edycji każdego wpisu, po prawej stronie edytora, pod tagami znajduje się panel, w którym możesz ustawić obrazek wyróżniający.

Oczywiście nie musisz tworzyć własnej grafiki, możesz skorzystać z ogromnych zasobów darmowych zdjęć dostępnych w internecie.

5. Pomóż czytelnikowi w poruszaniu się po artykułach

Gdy Twoich artykułów będzie dużo, to przeglądanie ich wszystkich może być utrudnione. Dlatego nie zapomnij na swojej stronie, aby przypisać każdy artykuł do odpowiedniej kategorii. Jeżeli zainteresujesz nowego czytelnika jednym artykułem, bardzo prawdopodobne jest, że przeczyta pozostałe sugerowane lub z kategorii, która go interesuje.

6. Zaplanuj swoje artykuły

Podczas prowadzenia bloga, bardzo ważna jest regularność publikowanych wpisów. Przyzwyczajasz tym użytkowników, że co pewien okres dostarczysz im dodatkowej porcji wartościowej treści. Dlatego warto przysiąść i zrobić kilka artykułów więcej, aby w momencie zawirowań i braku czasu nie zapomnieć o swoich czytelnikach. Co ile powinny pojawiać się artykuły? Nie ma reguły. Są blogi, gdzie wpisy publikowane są co 2 dni a są takie, gdzie co 2 miesiące. Ważne jest to, aby była tutaj regularność. WordPress w tym celu jest bardzo pomocy, ponieważ po prawej stronie możesz ustawić kiedy wpis ma zostać opublikowany.

Na sam koniec warto opublikować napisane artykuły w serwisach społecznościowych. Przykładowo Facebook umożliwia – podobnie jak WordPress – opublikowanie artykułu o konkretnej dacie i godzinie. Warto z tego skorzystać.

Pisanie artykułów to przyjemne zajęcie, jednak bez powyższych punków potrafi być bardzo czasochłonne. Dlatego zachęcam Ciebie do zastosowania się do wymienionych kroków. Będzie to z korzyścią zarówno dla Ciebie jak i Twoich czytelników.

 

Kamil Laskowski

Sympatyk systemów otwartoźródłowych. Człowiek z zapałem, doskonale wiedzący, czego chce od życia. W wolnych chwilach uwielbia tańczyć oraz grać na gitarze.