Kolor ma znaczenie

Kolor ma znaczenie

Czyli jak dobierać kolory na stronę www. Dobór kolorystyki na stronę internetową jest bardzo istotnym elementem podczas tworzenia wizerunku marki. Odpowiednio dobrane barwy spowodują, że klienci będą patrzeć na nasz portal przychylniejszym wzrokiem i

Czyli jak dobierać kolory na stronę www.

Dobór kolorystyki na stronę internetową jest bardzo istotnym elementem podczas tworzenia wizerunku marki. Odpowiednio dobrane barwy spowodują, że klienci będą patrzeć na nasz portal przychylniejszym wzrokiem i zatrzymają się na naszej stronie dłużej. Przeciwnie, jeśli kolory są źle dobrane, rażą w oczy, sprawi to, że odwiedzający zamknie stronę po kilku sekundach i nigdy więcej na nią nie wróci.Doświadczeni graficy i fotografowie wiedzą, które kolory współgrają najlepiej. Jednak dla osób niezajmujących się zawodowo tematem grafiki może być to zadaniem dość kłopotliwym. W takim razie jak odpowiednio mieszać ze sobą barwy, żeby osiągnąć zamierzony efekt? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, zapraszamy do przeczytania artykułu.

Bez względu na to jaką stronę internetową tworzymy nadrzędnym celem powinno być wygenerowanie dużego ruchu na witrynie oraz sprawianie by użytkownicy często powracali na naszą witrynę internetową. Świetnej jakości artykuły to nie wszystko. Jest to tylko jeden z elementów dobrze prosperującego portalu www. Projekt graficzny ma ogromne znaczenie na odbiór przez czytelników, a właściwy dobór kolorów jest kluczem do skutecznego projektowania.  Wypisaliśmy pomocne rady, którymi, jeżeli będziecie się kierować, na pewno osiągniecie sukces.

1. Naturalna paleta barw.

Naturalne kolory są lepsze od jakichkolwiek sztucznych odpowiedników. Łączenie ich sprawi, że uzyskasz oczekiwaną reakcję od odwiedzających stronę. Nienaturalne kolory, takie jak jasny zielony, mocny róż czy limonkowy, w nadmiarze, spowodują zmęczenie wzroku i szybką ucieczkę gości z naszego portalu internetowego.

2. Mocny kontrast między treścią, a tłem strony.

Przykład złego i dobrego kontrastu między kolorami

Najlepszym możliwym wyborem jest zastosowanie czarnego tekstu na białym tle. Istnieją jednak inne świetnie sprawdzające się rozwiązania. Oprócz białego skuteczne są również ciemny niebieski, szary i czarny.

3. Maksymalnie trzy kolory główne.

Strona www powinna być ograniczona do trzech głównych kolorów. Witryna internetowa jest wtedy spójna. Gdy barw jest więcej wprowadza to zamieszanie, a użytkownikom trudniej jest znaleźć poszukiwane informacje. Najpopularniejszą metodą podczas stosowania zasady trzech kolorów jest stworzenie koloru:

          • głównego: jest to najczęściej pojawiający się kolor na stronie, wiedzie prym przez większość czasu spędzanego na przeglądaniu witryny.
          • alternatywnego: druga barwa na stronie. Jest używany do zastępowania koloru głównego. Zazwyczaj jest mocno zbliżony do koloru głównego.
          • wyróżniający: kolor  używany do podkreślenia treści, zaznaczenia ważnych elementów, zwracający uwagę. Mocno kontrastuje z poprzednimi dwoma kolorami, dlatego należy być ostrożnym przy jego stosowania i używać go możliwie mało.

4. Dostępność strony.

Podczas dobierania kolorów należy mieć pewność, że strona www będzie dostępna dla wszystkich odwiedzających, również osób z problemami ze wzrokiem lub starzejących się. Dwa kolory, które dla osoby zdrowo-widzącej mocno ze sobą kontrastują mogą być trudno rozróżnialne dla osoby z zaburzeniami widzenia. Pod adresem http://colorfilter.wickline.org/ znajduję się narzędzie, dzięki któremu można zobaczyć jak dana witryna www jest widziana przez osoby z daltonizmem. Warto to sprawdzić przed zatwierdzeniem kolorystyki.

5. Kolor ma znaczenie.

Każdy kolor ma tendencje do wywoływania określonych nastrojów w odbiorcach. Barwy mają duży wpływ na działalność w każdej branży, a szczególnie w działalniach prowadzonych za pomocą Internetu. Oczywiście te znaczenia kolorów mogą być również wykorzystywane przy tworzeniu ulotek, broszur reklamowych czy wizytówek. Sam schemat kolorów, który jest używany na stronie www powinien być również włączony do ogólnego wizerunku firmy, a przede wszystkim logotypu.

Czerwony – kolor żywy, pobudzający i rzucający się w oczy. Jest kojarzony z miłością. Kobiety malują usta na kolor czerwony podświadomie wiedząc, że przekłuwa on uwagę partnera. Nie wolno z nim przesadzać. Niewskazany dla choleryków, ponieważ w nadmiarze wywołuję agresje. Może być używany do ostrzeżeń o niebezpieczeństwie. Sugeruje siłę, determinację i śmiałość. Wprowadza w stan ekscytacji, zachęca do działania. Czujesz brak energii? Coca-Cola cię rozbudzi!

Pomarańczowy – jest ciepłym kolorem. Symbolizuję zabawę i energię. Zwiększa motywację i przywraca chęć do życia. Sprawia dobra wrażenie, sugeruje spontaniczność, przyjazne nastawienie i żywotność. Jest oznaką zdrowia i witalności.

Żółty – to kolor kreatywności i optymizmu. Rozładowuje konflikty i napięcia, kojarzy się z radością i pozytywnym myśleniem. Przywodzi na myśl plażę, wakacyjne wspomnienia i słońce. Teraz już wiecie czemu dzieci kochają McDonald’s.

Zielony – przyjazny kolor symbolizujący naturę, płodność, wzrost. Wywołuje poczucie spokoju, wyciszenia i odprężenia. Potrafi wprowadzić harmonię i jedność z matką Ziemią. Sugeruje również pieniądze, szczęście, życie, zdrowie oraz świeżość.

Niebieski – symbolizuje bezpieczeństwo, lojalność, stabilność i mądrość. Jest to ulubiony kolor większości ludzi. Duża grupa firm używa tego koloru na swoich stronach internetowych by zaprezentować się jako doświadczeni, niezawodni oraz odnoszący sukces kontrahenci. Jest to również dobry kolor dla przyjaznych, otwartych stron oraz mediów społecznościowych. Dobry wybór w przypadku tworzenia portalu finansowego jak money.pl

Fioletowy – przedstawia duchowość, inteligencję i bogactwo. Fioletowy to kolor magii, niezwykłości, tajemniczości oraz oderwania od codzienności.  Strony internetowe, które używają tego koloru są odbierane jako eleganckie i zagadkowe.

Różowy – kojarzy się z gumą balonową, czerpaniem radości z zabawy i niewinnością. Jest to kolor osób pewnych siebie. Kolor ten ma działanie uspokajające. Gdy osoba znajduję się w pokoju pełnym różowych przedmiotów, lalek, jednorożców od razu staje się bardziej spokojny. Kolor ten symbolizuje miłość, młodość i czułość.

Brązowy – trwałość i klasa. Prezentuje dojrzałość, stabilność i odprężenie. To również kolor ziemi, więc przedstawia to co naturalne i organiczne. Firma UPS używa brązowego do przekazania wiadomości o indywidualności, bezpieczeństwie i niezawodności.

Czarny – symbol władzy, trwałości, wytrzymałości i mocy. Sprzyja trwaniu przy własnych opiniach, dodaje powagi oraz tworzy aurę tajemnicy. Jest to kolor stylowy i elegancki. Na zachodzie kojarzony jest z żałobą dlatego nie warto używać go na stronie www zbyt wiele, żeby nie odstraszyć potencjalnego klienta. Najczęściej wykorzystywany jako tło witryny internetowej.

Biały – najbardziej neutralny ze wszystkich kolorów. Kojarzy się również z przestrzenią, otwartością, swobodą i lekkością. Biały jest kolorem prostoty i czystości. Może to powód, dla którego większość klientów wybiera klasycznego, białego IPod’a, który uzupełnia czytelny i minimalistyczny interfejs odtwarzacza?

6. Zapamiętywanie przez powtarzanie

Co do zasady, każdy kolor który jest używany na stronie internetowej powinien pojawiać się tam więcej niż raz. Można użyć tego samego koloru np. w logo, obramowaniu obrazków oraz linkach tekstowych. Robi się tak dlatego, ponieważ powtarzanie pomaga w lepszej identyfikacji witryny i jest przyjemniejsze dla oka. Dlategonasz zespół podczas tworzenia stron www używa zestawu kolorów, które mają przekazać konkretną wiadomość oraz odpowiednie emocje do osób, które będą ze stron korzystały.

7. Narzędzia do wybierania kolorystyki strony.

Po całym wstępie teoretycznym przychodzi czas na działanie. Istnieje wiele narzędzi internetowych, które pomagają w znalezieniu odpowiedniej palety barw na stronę www. Najpopularniejszymi z nich są Adobe Kuler oraz Colour Lovers.

Adobe Kuler umożliwia generowanie palet barw i porównywanie ich z zestawami stworzonymi przez innych użytkowników. Narzędzie to daje możliwość korzystania z gotowych rozwiązań i modyfikowania ich wedle własnych upodobań. Na stronie dostępnych jest sześć reguł według, których możemy tworzyć własne palety m.in. kolory podobne, uzupełniające, różne odcienie jednej barwy oraz tryb manualny, gdzie sami tworzymy własny układ. Twórcy witryny opracowali specjalne algorytmy, które ułatwiają generowanie estetycznych i spójnych zestawów barw.

Colour Lovers to niezliczona ilość gotowych palet do wyboru. Na stronie znajduję się również generator własnych zestawów. Gotowe palety można zapisywać na dysku w wielu użytecznych rozszerzeniach.

8. Podsumowanie

Odpowiedni dobórbarw daje pewność, że wiadomość którą ma przekazywać strona internetowa będzie trafiać w samo sedno. Wykorzystywanie psychologii kolorów powoduje lepsze zrozumienie tego w jaki sposób powinna wyglądać strona internetowa. W tym artykule zawarte zostały podstawowe wiadomości na temat wyboru odpowiedniej palety barw. Wiedz, że nasz zespół wykorzystuje te rozwiązania tak, aby doprowadzić do perfekcyjnego zrozumienia witryn internetowych przez klientów.

Jeżeli szukasz udanej strony www, która poprawnie komunikuje się z odbiorcą, nie zwlekaj. Skontaktuj się z nami już teraz i pozwól nam stworzyć idealną witrynę dla Twojego biznesu!

Kamil Laskowski

Sympatyk systemów otwartoźródłowych. Człowiek z zapałem, doskonale wiedzący, czego chce od życia. W wolnych chwilach uwielbia tańczyć oraz grać na gitarze.